De murfsmurf is deze week vooral murw van de coronasleur en verlangt naar vroegere tijden met oude sleuren. Maar hoe werkt dat in bedrijven eigenlijk, met gewoontes op je werk, vraagt de murfsmurf zich af.
De (af)lerende organisatie.
Hoe flexibel, veerkrachtig en creatief de mens ook moge zijn; we zijn in de eerste plaats een gewoontedier. Zo valt het (helemaal) niet mee om links te gaan rijden in Engeland of Zuid Afrika. Het duurt lang voordat het dragen van een mondkapje net zo logisch is geworden als het dragen van schoenen en we nemen toch de kortste weg naar ons werk, ook al weten we dat daar sinds drie dagen een omleiding is.
Als we vandaag allemaal afspreken dat we op het werk met systeem B gaan werken maar systeem A is nog beschikbaar; hoe groot is dan de kans dat systeem B gebruikt wordt? - Gelukkig bestaan er early birds en worden die vaak beloond voor het nieuwe goede gedrag, maar op meer dan een enkele early bird mag je niet rekenen. - Afleren is moeilijker dan aanleren. Vraag maar eens rond op de verslavingskliniek.
Als je de lerende organisatie googelt, dan krijg je een fantastisch pallet aan zoekresultaten en ben je voorlopig nog niet klaar met lezen. Als je de aflerende organisatie googelt dan verschijnt een artikel uit 2010, wat bij nader inzien niet over een aflerende organisatie gaat.
Hoe komt het toch dat we onze aandacht met 200% energie richten op de nieuwe weg die we in gaan, zonder acht te slaan op de oude route die nog steeds begaanbaar is? Wat doen we daar mee?
Bij Advieskunst.nl (advies voor adviseurs) snappen ze dit probleem ook en zeggen ze dat minimaal de helft van het plan zich moet richten op hetgeen moet worden afgeleerd.
Hoe je dat dan moet doen (behalve sterk in je schoenen staan als adviseur) komt helaas niet veel aan bod. Terwijl de lessen uit de verslavingskliniek (met de cirkel van Prohaska en motiverende gesprekstechnieken) Of ACT acceptance and Commitment Therapy ons hierin goed kunnen helpen.
En stel nu dat je dit een interessant thema vindt; dan is de vraag nu: leg je het naast je neer en ga je door met swipen of klikken, of doorbreek je je gewoonte en vraag je een gesprek aan met de leerfabriek? Bijv. via Alfons@kootsj.com
Reacties
Een reactie posten